Subscribe:

diumenge, 26 de gener del 2014

A CADA CASA SEMPRE HI TROBAREM...

EL LLIBRE SENSE MENTIDA

Abans sempre comprava el calendari del pagès, però l'altre dia vaig veure'n un de semblant que es diu ALMANAC DEL CORDILL, i com que hi col·labora un conegut meu, i és molt semblant que l'altre, em vaig endur aquest. Diu coses molt interessants, que podem aprendre. Em va agradar una reflexió sobre el calendari i la comparteixo amb vosaltres.

"No hi ha al món fulls més escampats que els fulls del calendari.
Any rera any, a cada casa n'entra un, pel cap baix. Tothom el té a l'abast.Els fulls penjats a la paret ens donen a diari informació del ritme celestial i dels efectes dels astres sobre la natura del nostre planeta.
El calendari és una eina de cada dia, un lligam de la nostra vida amb el cicle insalvable dels astres del cel. El calendari ens marca les festes i ens ajuda a decidir les feines. Hi anotem les visites al metge, les trobades amb els amics, les obligacions i les alegries.Per això, a final d'any, ple de marques i d'indicacions, el calendari es converteix en una mena de memòria de la nostra vida.
Sovint, sap molt més del que diu, perquè hi ha un munt d'observacions i càlculs "amagats", darrere dels fulls de l'humil calendari. Científics de tots els temps han ajudat a donar-li forma. Els seus càlculs han permès de precisar, sense quasi error, el comportament dels astre a la galàxia. Per això s'ha dit que el calendari és el mirall del cel.
Josep Sebastià-Pons, un dels escriptors i poetes més destacat, de la Catalunya del Nord, deia que no hi ha llibre més enlluernador, més clar, més necessari i més net de tota mentida, que el calendari."


Família de fulls,

entre tots  una dotzena;

plens d'informació,


tradicions, fires i festes.


De les llunes, el millor! 




M. Roser Algué Vendrells

47 comentaris:

  1. Ben cert que cada any entra algun a casa! No falla. I com que és ben sabut, ara n'hi ha de totes les formes i colors, perquè és negoci. El meu d'aquest any és de tenir penjat, amb un foradet a cada mes per anar enganxant la pàgina un cop es fa el canvi. Cada any el tinc diferent.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant Xexu i més i tot, perquè te'n regalen a tot arreu...Doncs el que tinc jo també és així, el tinc penjat a la cuina i a cada mes hi ha animalets, que després faran les delícies d'algun xiquet...A mi m'agradava el " taco", que cada dia arrencaves un full i al darrera empre hi havia algun acudit o una cita d'algú important...Els avis de pagès el tenien a la lleixa del foc a terra!
      Petonets i bona setmana.

      Elimina
  2. M'agrada tenir el calendari del pagès per coses molt senzilles: a quina hora sortirà el sol, quina lluna farà, el sant del dia... Aquest any també n'he comprat un per penjar que rememora el 1714 dia a dia. Certament els calendaris ens donen molta informació.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo sempre el comprava el del pagès, per això que tu dius, però el que dius que has comprat, no l'he vist...N'hi ha tants i tots tenen la seva particularitat!
      Petonets, Consol.

      Elimina
  3. Em quede amb la definició poètica: "és el miral del cel". Quantes connotacions en tan poques paraules. Moltes vegades són nosaltres els qui podem fer que així siga, no és tan difícil omplir les seues pàgines d'ales i utilitzarles!!!
    Que passes un bon dia de diumenge M Roser

    ResponElimina
    Respostes
    1. Hola Joana, em va cridar l'atenció la cita, perquè jo sempre ho havia dit del mar, que era el mirall del cel, però mira, algú ha pensat que el calendari potser ho era d'una manera més científica...
      Petonets i que tinguis una bona setmana.

      Elimina
  4. Jo ja fa un parell d'anys que vaug fer el canvi i ara sempre compro els del cordill

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs jo no l'he descobert fins aquest any i és que amb el Felip Vendrell, som entre família( com deien abans) i em va fer il·lusió...
      Bona nit Joan.

      Elimina
  5. A mi, igual que les coques de panses m'agrada que tinguen moltes panses, els calendaris m'agrada que tinguen moltes festes.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I tant JP, com més festes millor ( no m'he fixat si aquest any n'hi ha gaires)...Tots els farciments han d'estar a l'alçada de l'objecte farcit!
      Bona nit i bona setmana.

      Elimina
  6. gràcies per compartir-ho! m'agraden els calendaris, els del pagès, els de cordill, els de paret i els de butxaca!

    ResponElimina
    Respostes
    1. De res noieta, trobo que donen vida a la casa,(normalment a la cuina) a més de ser una petita font d'informació.
      Petonets bonica.

      Elimina
  7. Una cosa ben senzilla i que acompanya tant !!
    També m'agraden aquests tipus de calendaris, amb dites i detalls , sovint molt curioses i que aixi eviten que es perdin !!
    Bon diumenge, Roser !!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Tens raó, però són com un far particular, doncs jo, sovint aniria força perduda sinó m'hi apuntés les coses que no són del dia a dia...
      I també són, com dius tu, una petita memòria de coses que no acostumes a trobar en lloc més!
      Petonets i bona setmana, Artur

      Elimina
  8. A casa en tenim tres de diferents; un serveix d'agenda per a la iaia per recordar les múltiples visites al metge; un altre em serveix per extreure'n les frases del Racons del meu blog, el tercer ens diu ben clarament en quina fase estarà cada dia la lluna... El més divertit és comparar-hi els sants del dia i adonar-se'n que molt poques vegades coincideixen tots tres... Senzill i entranyables calendaris!
    Una forta abraçada1

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també tinc el que em fa d'agenda: l'aniverssari d'algú proper, gestions de paperassa, visites al metge, compres poc habituals...
      L'altre em dirà puntualment, que fa la meva amiga lluna, que aquest més va començar a créixer el dia u.
      Refrany casolà:
      L'any, el gener i la lluna,
      tots tres van a la una.
      Petonets de bona nit.

      Elimina
  9. Per això van tan buscats els calendaris! Recordo que la meva àvia el feia servir quasi com un dietari, hi apuntava fins i tot les cites amb amigues o si tenia una sortida especial per fer. M'ha agradat aquest almanac del cordill, no el coneixia. Espero que l'omplis de dies preciosos. Bon diumenge!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si hi ha llocs que de seguida els acaben...
      Jo, com l'àvia, el faig servir d'agenda! Pel què he vist , el del pagès i el del cordill, són molt semblants.
      Gràcies Sílvia espero que tu també!
      Petonets i bona setmana.

      Elimina
  10. Del tot d'acord amb Josep Sebastià- Pons. El calendari és com la part més pràctica d'un diari personal.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo també Loreto i de mentides ( a no ser que l'impressor s'equivoqui) no en diu cap ni una, perquè sinó, quin desori!
      Petonets i bona setmana.

      Elimina
  11. Vaja, no coneixia això de calendaris de pagès o almanacs de cordill, semblen molt interessants. A casa meua fa temps que no n'utilitzem, de calendari de penjar ni de butxaca. Bé, jo utilitze el que em ve donat a l'ordinador per anotar-hi cites mèdiques, dates d'aniversari, etc.

    ResponElimina
    Respostes
    1. M'agrada ajudar a què es coneguin aquests calendaris, perquè encara que sembli que només han d'interessar a la gent de pagès, jo penso que són d'interès per tothom... Expliquen coses que són ben curioses i t'agrada saber-les. És clar, és que la tecnologia se'ns ho vol menjar tot!!
      Si et fa il·lusió tenir-ne algun, te'l puc enviar.
      Petonets de bona nit.

      Elimina
    2. Gràcies. Il·lusió sí que me'n faria però no vull crear-te cap molèstia.

      Elimina
    3. Què dius molèstia, ben al contrari...Deixem una adreça al correu si us plau!

      m.rosalve@hotmail.com

      Petonets.

      Elimina
  12. Hola M.Roser.
    El calendari, jo sempre el tinc plé de marques. Mira ara ja quasi s´acabat la fulla del mes de Gener.
    Saps estic conternta ja he acabat de restaurar els meus blogs. M´ha portat feinade pero també he aprés.
    He reduit algunes imatges, perque potser ocupaben massa espai..
    Et desitjo molt bona nit.
    Una abraçada, Montserrat

    ResponElimina
    Respostes
    1. Doncs ja som dues, i és que el tenim tan a la vista, que sabem que si apuntem alguna cosa, no l'oblidarem...
      Ai noia, ara que tu l'has arreglat, se'm comença d'escatxarrar el meu, a la banda dreta se m'han esborrat coses; Hauré d'esperar que vingui el meu "ajudant", ja que sola, no m'hi veig amb cor.
      Petonets de bona nit i bona setmana Montserrat.

      Elimina
  13. Tens tota la raó. Que farien molts, jo entre ells, sense l'ajut del calendari, que faig servir d'agenda!
    Qui no te cap ha de tenir cames...i calendari.
    Petonets, M.Roser

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo aniria més perduda que un pingüí al mig del desert...Veig que és un bon costum, fer-lo servir d'agenda. Només hem de mirar d'anotar les coses el dia correcte que, de vegades, jo m'he avançat o saltat una setmana!!!
      Petonets de bona nit, Glòria.

      Elimina
  14. Jo també compro el de pagès, però m'anotaré aquest per la propera.

    ResponElimina
    Respostes
    1. La veritat és que són força semblants i m'agrada veure que a molts ens agrada aquesta petita tradició, de comprar aquests calendaris...
      Petonets de capvespre.

      Elimina
  15. Tenim avantpassats pagesos, però a casa no hem tingut mai el calendari del pagès. El del cordill sí que l'hem tingut algun any. De la resta de calendaris, dels "normals", el primer que consulto cada any és com cauen les festes, els ponts, la Segona Pasqua...
    Fita

    ResponElimina
    Respostes
    1. També tens avantpassats pagesos?, doncs ja som uns quants...
      Ostres Xavier, ets dels que no pensen pas que el treball sigui salut, he,he...Ho dic per això de mirar les festes, els ponts, que sí que van bé per estar d'allò més relaxat!!!
      Bona nit, malgrat la ventolera!

      Elimina
  16. Alguna mentida va caure al de l'any passat, vaig fer un post perquè aquella setmana vaig anar de cul ja que va marcar dos dies amb la mateixa data ... coses d'impremta!

    M'agrada molt aquest del cordill, no ho havia vist mai. El de pagès si, perquè és curiós que sigui l'únic que encerta amb la meva santa.

    Aferradetes, segur que t'arribaran aviat pel vent que fa :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Que divertit, podies repetir les mateixes coses...
      Doncs pensa que són del mateix estil, per això és possible que també l'encerti.

      Doncs, ja la tinc aquí l'aferradeta, gairebé m'ha donat un ensurt...Fa estona que escolto la ventolera i penso que se m'endurà els tendals!

      Petonets a raser d'un estel.

      Elimina
  17. S'agraeixen, eixos calendaris( el del Cordill no el coneixia), no com el que tenim ara a casa, un de Bankia més "soso"... :)

    Un abraç :)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Si noi, aquests dels Bancs i les Caixes, no tenen gens de gràcia...Si coneixes el del Pagès, el del Cordill és molt semblant. A més de saber quin dia vius, també aprens coses!

      Petonets, Ximo.

      Elimina
  18. Hola de nou M.Roser.
    Mira jo vareig tornar a escanajar i després per mijansar del diseny, vaign afegir els gatxets. També se m´havia esborrat l ´imatge del llibre petiteses amb el teu enllaç i el vareig tornar a posar.
    Sóc mes tossuda qu´una mula. Ja vuerás com a mica a mica i si t´assesoran anirás aprenet. A mi s´ha m´havien esborrat les imatges de 6 mesos i ja amb tens deciantli una estona cada día. Ara ja está arreglat.
    Veurem que passa.
    Petonets, Montserrat
    Una abraçada, Montserrat

    ResponElimina
    Respostes
    1. A mi la tecnologia em supera Montse...Espero que el dijous que toca ajudant, em doni un cop de mà, pensa que hi ha coses que ja no m'esforço, li dic fes-ho tu que anirem més de pressa...I això que té molta paciència, però com que jo no en tinc gaire!
      També hi vull posar coses noves, a veure si ens en sortim.
      Petonets, Montserrat.

      Elimina
  19. Respostes
    1. Uns d'argent, d'altres d'or, però també alguns de llautó, he, he...Que amb tanta colla n'hi ha de tots colors i qualitats...
      Petonets, Jordi.

      Elimina
  20. Avui el meu bloc compleix 8 anys i faries que fos el bloc més feliç de la catosfera si et passessis a felicitar-lo, moltes gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Jo, per fer feliç algú, encara que sigui un blog ( suposo que els blocaire també), el que sigui...
      Moltes de res!

      Elimina
  21. Saps que no tinc cap calendari físic a casa? faig servir el del mòbil i ja està. Dec ser molt modern amb això de no fer servir papers xD

    ResponElimina
  22. Saps, amic Pons, a mi em seria difícil no perdrem en el temps sense calendari...I és que jo no tinc mòbil per consultar, ves per on!
    Bona tarda.

    ResponElimina
  23. Molt bona la reflexió del calendari i completament d'acord, jo també faig servir per totes aquestes coses. El del pagès o el del cordill un o l'altre cada any es a casa i d'altres dels que regalen, un el tinc només per les anotacions.
    Una abraçada M. Roser.

    ResponElimina
  24. Em sembla que les que tenim una edat encara utilitzem calendaris, som fidels als vels costums, el jovent ja s'ha passat a la tecnologia.
    Petonets de bona nit, Anna.

    ResponElimina
  25. m'encanta el calendari, malgrat que aquest any teniu una errada en al santoral dels dies 9 al 22 del mes de juny
    salutacions
    Mercè

    ResponElimina